torsdag 26 maj 2011

Tankar

Ibland kan jag känna mig otillräcklig. Jag vet inte om jag är född sån eller om jag bara är dåligt på att få balans i tillvaron.

Jag får inte dagens timmar att gå ihop med allt jag vill/bör och absolut måste göra.

Många viktiga saker blir uppskjutna till imorgon och vidare till i övermorgon.


Jag slarvar med det viktigaste, att ha en bra matrutin. Det känns tråkigt att planera, handla och laga maten. Helst av allt vill jag ta ett piller som gör mig mätt och som innehåller all näring jag behöver. Det gör att jag skulle spara en massa tid och en massa energi.

Jag sitter och jobbar, stökar till en massa runt omkring mig. Sen har jag ingen energi kvar till att röja upp efter mig. Skjuter upp även detta till imorgon.





Hur ska jag göra för att få balans, känna harmoni och kunna leva för dagen?

4 kommentarer:

  1. Svårt det där. Det finns ju ingen universalregel för hur man ska få balans. Alla är vi olika. Vi "pallar" olika mycket. Det svåraste och viktigaste är kanske att inse att man behöver hitta sin balans och vilja göra det. För mig var det att våga sätta stopp och ta steget att t ex gå ner i arbetstid oavsett om det kostar pengar. Sen när man väl insett det så gäller det att hitta vad det är som skapar obalans. Är det att göra något lite mindre eller nåt helt annat eller på ett annat vis? Jag kom på det ganska tidigt men sen tog det flera år innan jag gjorde slag i saken. Jag tror också at det är viktigt att äta (bra mat) för att få energi till allt man vill göra. Vi har löst det med att köpa matkassar som vi får hemkörda med färdiga recept. vi får laga själva men näringsriktigt och vi slipper planera och handla. Dessutom äter vi mindre skräpmat eftersom det är bestämt vad vi ska äta. Nyttigt och gott med Linas matkasse (nej, hon betalar inte för att jag ska skriva detta). Jag har också avsagt mig uppdrag som jag lite slentrianmässigt fortsatt med i alla år. Nu har jag mer energi och för först gången på många år har jag mött våren utan depression. Det är urskönt. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Du ska veta att du inte är ensam om att känna så, ibland (ofta) när kvällen kommer har jag lite ångest över saker som jag inte hunnit göra.
    Det där med maten känner jag också så väl igen, ända tills nu!
    Jag började ju med GI-månaden i måndags, och det är så skönt att alltid veta vad man ska äta till frukost, lunch och middag. Jag mår redan mkt bättre, och suget efter onyttigheter minskar verkligen när man äter bra mat till alla mål.

    När det gäller viktiga saker som behöver göras, så är det ju bara att ta en sak i taget som gäller, annars blir ingenting gjort.

    Och ibland behöver man bara någon som sparkar en i arslet, så man kommer igång :-)

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Fundera på hur ofta du känner dig nedstämd. Är det en viss period varje månad kanske det helt enkelt är hormonerna som spelar ett spratt. (Behöver inte vara så för dig, men väl värt att kolla. Om det är återkommande varje månad är det lättare att förstå varför man kan vara nedstämd nästa gång det inträffar.)

    SvaraRadera
  4. Här är en till som mellanvarven känner sig helt tömd på energi. Kan rekomedera en bok som heter wabi sabi. . . och så hytter jag med ett pekfinger. Regelbundna mat tider är A och O för att resten ska fungera. Kram. . .

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!