måndag 26 september 2011

Ångest

Jag har fascinerats av naturfenomen och naturkatastrofer hela mitt liv. Jag tycker det är otroligt mäktigt med åskoväder, även om jag ibland blir lite rädd när det kommer alltför nära inpå.
Jag har aldrig upplevt ett vulkanutbrott, tornado eller en jordbävning. Jag har däremot känt av jordskalv och sett en waterspout (jag vet inte vad det heter på svenska).
Waterspout
Jag har ofta sett dokumentärer på TV om dessa katastrofer och verkningarna av dem. Samtidigt som jag tycker att det är mäktigt, så mår jag dåligt för de stackarns människor som far illa av det. Människor dör, förlorar anhöriga, skadas och blir hemlösa. Det är fruktansvärt.
Men jag har ändå kunnat se klippen på TV och på Youtube.
Tills nu. Jag vet inte vad som hänt med mig men jag mår så fruktansvärt dåligt av det. Igår såg vi en film som jag inte riktigt visste handlingen på. Plötsligt så inträffar en tsunami i filmen och jag drabbas av en ångestattack. Jag blir illamående börjar kallsvettas och får hjärtklappning. Jag känner att jag blir så innerligt ledsen. Det känns som en stor sorg slukar mig totalt.
Jag hade svårt att somna för jag bara låg och tänkte på detta, och på känslan jag känt.
Usch och fy, jag hoppas jag aldrig behöver uppleva något sådant på riktigt!

1 kommentar:

  1. Känner igen det där. Mår jag själv inte riktigt bra, om det ngt som jag går och har ångest över, så då behövs det "bara" en sådan sak, så är panikångest, svettnings-frossa, hjärtklappning ett faktum för att inte tala om gråten och tårarna. . .

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!