tisdag 13 september 2011

Historiens vingslag

Igår var det riktigt uselt väder. Det stormade, åskade, regnade och var allmänt trist.
Jag sydde hela dagen och lyssnade på P3 dokumentär, Andra Världskriget - tysktågen, neutraliteten och Nordkalotten.
Det är mycket enklare att ta in fakta när man lyssnar på det än att behöva läsa in det. Speciellt när det handlar om krig och politik.
I dokumentären berättades det bl.a. om de sk tyskmagasinen som ligger här i Luleå, i Karlsvik.

Foto Micke L

Jag har varit där många gånger, hört berättas om det, varit in i dem.


Men att få höra det berättas av någon som var där och såg hur det var under den tiden gör det mycket verkligare.
Det pratades om den tyske mannen som var ansvarig för dessa magasin, Walter Zindel.


Det nämndes att han hade ett kontor inne i stan. Givetvis blev jag nyfiken att få veta var detta hus låg.
Efter lite googlande hittade jag huset. Tror ni att jag blev förvånad när jag upptäckte att det huset hade adressen Stationsgatan 46, samma adress som jag hade på mitt friskvårdsföretag. Det låg i exakt det huset.
Det gav mig rysningar. Historien blir mer påtaglig och allt känns mycket närmare.

1 kommentar:

  1. Ja men visst är det så...Har funderat lite på det där faktiskt...Har själv börjat lyssna mkt på P1... Där brukar de ha både historiska o nutida dokumentärprogram. Vet inte om det beror på att jag börjar bli gammal eller?? Neee så kan de ju inte vara??!!
    Att sitta i bilen o lyssna är perfekt. Ibland kör ja till o med saktare för att jag ska hinna höra färdigt!

    Grannflickan = din stora Idol;-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!