lördag 26 maj 2012

Budapest del 1

Vi åkte på semester till Budapest. Jag, Mats, Lars och Britt. Vi hade först tänkt oss till Transylvanien, men det var svårt att hitta resor. Och avstånden där krävde att man skulle kunna stanna lite längre. Kanske blir det någon gång i framtiden.
Så som sagt, Budapest.
Jag visste inte så mycket om den staden innan vi åkte och jag tycker alltid att det är svårt att läsa på. Ofta kommer intresset för vissa ställen när man är på plats och får ta in atmosfären.

Firar in semestern med ett glas champagne
Vi flög tidigt på morgonen från Luleå, via Stockholm och var framme i Ungern lagom till en lite senare lunch.

Framme i Budapest, glada och nykissade



Hotellet vi hade bokat in oss på hette Leonardo. Ett mycket fint hotell med otroligt duktig och hjälpsam personal.

Utsiken från Lars och Britts rum
Lunchen intogs på Gerbeaud, ett café och restaurang från mitten av 1800-talet.
Vi strosade runt och beundrade alla vackra hus, njöt av solen och försökte lokalisera oss i staden.

För er som inte vet så består Budapest av stadshalvorna Buda och Pest, väster respektive öster om floden Donau. 1873 slogs Buda, Pest och Óbuda samman till en enda stad, innan dess var de tre skilda städer.
Över Donau går det ett flertal broar, bland annat Elisabethbron, Frihetsbron och Margaretabron.


På många ställen var "inkastarna" klädd i ungerska dräkter







































Vi promenerade mycket, men ibland tog vi taxi. Man ska välja rätt taxibolag för det kan skilja en hel del mellan bolagen. Det bästa är om man ber restaurangen eller hotellet att beställa en taxi.
Eftersom jag operarade min högerfot för 8 veckor sedan var jag liiite orolig för hur mycket påfrestning den skulle klara av (inget jag erkände för de andra). Jag får än så länge inte på mig så många andra skor än mina supersnygga randiga Nike. Det var många som kastede blickar på dem. Av beundran eller förfäran vet jag inte.
Men vissa dagar blev det rätt varmt om fötterna.


Så många vackra hus som man kan beundra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!