torsdag 15 november 2012

Bör vegetarianer straffas?

Jag har stört mig på en sak under en längre tid nu. Det handlar om att vara vegetarian. Bör man straffas för en sådan sak?
Jag undrar eftersom det ofta känns så.
Jag är vegetarian, och har varit det i över 10 år. Det är ett val som jag själv tagit och det är inte på grund av religiösa elelr etiska skäl.
Jag anser att man ska få äta det man själv vill och mår bra av. Jag tycker inte om smaken av kött, därför vill jag inte äta det.



Det som gör mig smått irriterad, och ibland rent av förbannad, är att det ska vara så svårt att hitta varierad vegetarisk mat när man är ute på restaurang.
Oftast finns det en pasta med tomatsås eller en grillad macka. Pizza eller vegetarisk hamburgare.
Det är inte så svårt att laga vegetarisk mat, och utbildade kockar borde ju se det som en utmaning att få göra nåt nytt.

Vi var vid ett tillfälle på Grand Hotel Saltsjöbaden. De hade inga vegetariska alternativ, men skulle kunna ordna en grönsallad. Ett så stort och fint hotell....grönsallad! Skärpning.

Två gånger har vi varit på tillställningar när det bjudits på "Norrländsk meny". Dvs ren i alla dess former, inlagd, gravad, stekt, kokt ja, som sagt alla varianter.
Fanns det något vegetariskt....minsta lilla? Nä!

Vi var bortbjudna till ett par bekanta. I förväg hade min sambo påminnt dem om att jag var vegetarian. När vi kom dit och skulle börja äta kom de på att de hade glömt bort att jag inte åt kött.
Det är jag som skäms, tycker att det är jobbigt och känner mig besvärlig.
Jag har inget emot att ta med mig tofu eller quorn när vi ska bort, men att bli totalt bortglömd är inte roligt.
Samma bekanta bjöd sedan in oss på en födelsedagsfest, med cateringmat. Återigen påminde min sambo om att jag var vegetarian. Då tyckte han att jag kanske kunde ta med mig någon mat, för han hade ju glömt att säga till om det.
Jag gick inte på den festen. Lusten försvann helt och hållet när det förutsattes att jag skulle ta med min egen mat och värma i micro medan andra åt festmat.

Så nu undrar jag, ska vi som är vegetarianer straffas för att vi valt att äta en viss typ av mat?
Är det så svårt att ha fler än ett och samma vegetariska alternativ på matställen?
Är det vi som ska känna oss besvärliga för att vi inte kan äta "vanlig" mat?
Jag bara undrar...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

One thing has been bothering me for some time. It´s about vegetarians.
Do you think vegatarians should be punished? I´m just asking, because sometimes it feels like that.
I´m a vegetarian, and has been for over ten years. It´s a choice I´ve made because I don´t like to eat meat.
I think you should be able to eat what you like and feel good about.

What makes me irritated, and sometimes pissed, is the fact that varied vegetarian food is so difficult to find at restaurants. You often find pasta with a tomatosauce, a grilled sanwich, pizza och a veggieburger.
It´s not hard to make veggie food, and qualified chefs should see it as challange to make new food. 

At one time we visited The Grand Hotel in Saltsjöbaden. They didn´t have any vegetarian alternatives on the menu, but they said they could make me a green salad. At a big and luxurious hotel - a green salad! Get a grip!

At two occations we were invited toparties were they served "Northern menu", as in reindeer in all kind of shapes. Not a single veggie alternative.

Some acquaintances invited us for dinner. My fiancé told them I was a vegetarian. But when we were about to eat I found out they had forgotten about it. I´m the one to get embarassed and feeling awkward.
The same people invided us to a birthdayparty. Again my fiancé reminded him about me not eating meat. He said, since they´d already ordered the food (this was a few days ahead) that maybe I could bring food for myself to the party.
I never went to that party. I didn´t feel like bringing food to heat in the micro when everyone else were served partyfood

So my question is, should we, vegetarians, be punished for our choice?
Is it so difficult to have more than one veggie alternative at a restaurant, and maybe even change the menu sometimes?
Are we the ones that should feel awkward because we don´t eat "normal" food?
I´m just wondering...

3 kommentarer:

  1. Jag känner så väl igen mig i det du skriver. Ibland känns det verkligen som att jag borde skämmas för att jag är en jobbig människa som inte äter kött. För 20 år sedan när jag blev vegetarian var det än värre. Sen kan jag verkligen häpna över att det gått så långsamt framåt. År 2012 borde det inte vara märkligt att människor väljer att inte äta kött. För min del har jag turen att det finns mycket specialkost bland mina vänner. Vi har därför allesammans fått lära oss att laga mat utan gluten, utan lactos, helt vegetariskt och ibland även utan ägg. Känns skönt att alla vet att det alltid är någon med specialkost. /Liza

    SvaraRadera
  2. Jag har en väninna som också är vegetarian och som beskriver samma upplevelser som du beskriver ute på restauranger. Jag håller med, det är faktiskt riktigt illa att det ibland inte ens finns ett vegetariskt alternativ på menyn. Några stycken hade faktiskt inte skadat heller. På den skolan där jag utbildade mig hade de i restaurangen ett köttalternativ och ett vegetariskt alternativ. Det var ofta som jag valde det vegetariska för det var så himla gott! Så tycker jag det borde vara på alla restauranger, god vegetarisk mat. Jag tror faktiskt att även köttätare kan vilja beställa det på menyn om det låter smarrigt. Mer vegetarisk mat för folket! :)

    SvaraRadera
  3. Jag har vänner som är vegetarianer och min bror och hans flickvän är veganer så vi har många omkring oss med andra matvanor, men jag tycker att man liksom anpassar sig. Riktigt ohyfsat om ni är bortbjudna och folk glömmer när din sambo påmint tycker jag! Vi försöker komma ihåg vad folk äter, vi vet t ex att en person är vegetarian men äter t ex fisk, då dubbelkollar vi ofta innan vi planerar maten. När min bror kommer vill vi ju inte att han ska stå och laga mat utan försöker så långt det går vegananpassa (vilket det gör för det mesta).
    Jättekonstigt att restauranger inte kan fixa vegetariska alternativ!
    När vi gifte oss för några år sedan i djupaste Småland så var jag lite nervös att det stället inte skulle ha riktig koll på vad som skiljer en vegan från en vegetarian t ex men de fixade till det jättebra och min bror har sagt att maten var jättebra.
    Tror vi alla skulle må bra av att skära ner på köttet lite (även om jag är långt från vegetarian) :-)

    Kul att du hittade till min blogg förresten, ska kika runt här, men var tvungen att kommentera på detta inlägget.. :-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!