måndag 10 december 2012

Hur kör du egentligen?

Det är så lätt att olyckan är framme!
Förra veckan var det en stor krock utanför Gammelstad i Luleå då en bil körde rakt in i en buss. Bilen och bussen tog eld. Personerna i bussen klarade sig med lindrigare skador men tjejen som körde bilen omkom.
Hon var 10 år yngre än mig och hade precis köpt hus här i min by. Hon hade hela livet framför sig.

I morse krockade en arbetskompis till mig på E4an. Hon bor också här i byn. Det gick bra som tur var. Men det är så snabbt hänt att olyckan är framme, och det kan sluta precis hur som helst.


Nu i helgen blev våra bästa kompisar påkörda av en buss när de satt i bilen i Skellefteå. De klarade sig också utan skador men var omskakade och upprörda. Tur att inte deras dotter var med i bilen!

Min mamma krockade i höstas, i Umeå. Hon var väldigt uppskakad trots att alla inblandade klarade sig utan skador. Bilen hennes var däremot trasig.

Jag måste säga att jag kör ganska varsamt och lugnt. Men det är ingen som helst garanti för att jag inte ska råka ut för någon olycka.
Faktum är att jag tycker att folk i allmänhet kör jävligt dåligt. De är exremt dåliga på att använda blinkers och bromsa in i tid.

 
Dessutom sitter allt för många och håller på med mobilen medan de kör. Vilket är extra farligt nu när det är pekskärm på de flestas telefoner och krävs att man titta på vad man gör.
Jag hoppas att Sverige kommer införa en lag mot mobilhanterande i trafiken!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
It´s so easy for an acccident to happen!
Last week there was a big accident outside Gammelstad here in Luleå. A car crashed into a bus. Both vehicles caught fire. The passengers in the bus survived with minor injuries but the girl in the car did not survive.
She was 10 years younger than me and had just bought a house in my village. She had her whole life ahead...

This morning a co-worker to me was in an accident outside Luleå. She also lives in my village. Luckily she didn´t get any serious injuries.

Last weekend our best friends car got hit by a bus in Skellefteå. They didn´t get any injuries but were upset and scared. It was good their daughter wasn´t with them in the car. 



My mum was in an car crash this fall. Nothing serious and no injuries for anyone but she was very upset for a long time.
I have to say that I´m a pretty careful driver. But that doesn´t mean nothing could happen to me.
I think a lot of people drive really bad. They don´t use the turn signals and don´t use the brakes in time.
A lot of people also checks their mobiles, makes phonecalls and texts while they are driving. It´s extremely dangerous and most people have touchscreens now which forces them to look at the phone.

I hope that Sweden will make a proposal to prohibit texting/talking in the phone while driving!

1 kommentar:

  1. Otäckt! Ja, nu är det avstånd och hastighetskontroll som gäller! inga telefoner och bilbälte såklart. Vintern är tuff och man måste vara jätteförsiktigt. Här är de tuffa och i CT är det förbjudet att använda mobilen när man kör.

    Kram!
    Lotta

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!