tisdag 4 december 2012

Klart barnet ska ha en pistol!

- 20 grader kallt idag. Jag njuter av att få sitta inne och elda i öppna spisen och dricka kaffe.
Katterna vägrar gå ut och ligger och sover på lite olika ställen.

I söndags var det första advent och även skyltsöndag. Det var länge sedan jag var på stan en skyltsöndag.

 

Jag kommer ihåg när man var liten och alltid ville få köpa paketen som tomtarna på stan sålde. Min mamma sa alltid att det inte var något att ha, det var bara krafs.
Nu när jag själv är vuxen förstår jag vad hon menade, men det gör man ju inte som barn.
En gång gav hon i alla fall med sig och jag fick köpa ett paket av en tomte.
När jag öppnade paketet var det en pistol. Hur tusan kan man slå in pistoler och sälja till barnen? Okej, en leksakspistol, men ändå.
Min mamma var väldigt upprörd och jag tror inte att jag någonsin fick köpa någon mer julklapp på skyltsöndagarna.

Vi bakade pepparkakor och saffransbullar i lördags. Då luktar det verkligen jul!!

 



Vad tycker ni om min Lunapepparkaka?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
20 degrees minus today. I like the fact that I can sit by the fire and drink coffee not having to go outside. Even the cats loves to stay inside now,

Last sunday there was what we called "skyltsöndag". It´s the first sunday in december where you can see all the christmas decorations in stores and there´s a little happening in town. Children can ride horses, there´s christmas music and a old fashioned market.
When I was young I always wanted to buy a christmas gift from the santas at "skyltsöndag". My mum said it was just needless things in those gifts. Nut one time she said I could buy one. And when I opened it there was a gun. A toy gun, but anyway! Who gives a child a gun for christmas!
That was the first and last time I could buy gifts from those santas.

This weekend we baked gingerbreadcookies and saffronrolls. It sure smells like christmas!!!

2 kommentarer:

  1. alltså nääää hur kan man...och sen bara fnissar jag ändå för det blir så komiskt på nåt sätt när du skriver det :) å då, vilka pepparkakor!!!

    SvaraRadera
  2. Finaste pepparkakan!!!

    Och pistol i paketet....nej, verkligen inte! Skulle ha jagat upp mig med. Men lite typiskt att du fick just det paketet när du hade fått grönt ljus att handla av en tomte!

    kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!