fredag 29 mars 2013

Ett plan har störtat utanför mitt köksfönster

Har ni sett SVT´s program "Det hände här"?






Jag tycker att det var ett jättespännande program om än de fått kritik för att de "blåser upp" små händelser och får det att låta som någonting stort.
Men all historia bildas ju av små händelser. Jag tycker det är intressant att höra historien om den lilla människan och små enskilda händelser i ett större sammanhang.
Det finns historia på alla orter, i alla människors liv.
Historia är spännande, riktigt spännande.
När jag var yngre så började jag släktforska. Det var en gammal tant som hette Agnes som hjälpte mig. Hon hade känt min farmor som ung.
På den tiden fick man beställa hem mikrofilmer och gå igenom kyrkböcker. Nu är det mycket lättare eftersom det mesta finns på nätet.
Jag skulle vilja börja igen men jag körde fast så j*lskt sist och vet inte hur jag ska komma vidare.
Det var på min farfars sida som jag började forska. Och hamnade tillslut i en stad/by/ort som hette Pleskorn. Men ingen vet var det låg/ligger. Det har antagligen bytt namn för länge sedan. Kanske är det felstavat till och med.
För att komma vidare måste jag veta vart Pleskorn låg. Det finns många alternativ.

I och med serien på SVT blir jag ju onekligen lite nyfiken på min egen släkt, och byn man är bosatt i.
Örarna, Luleå. Vad har hänt här?
Jag googlade efter Örarnas historia och fick fram en spännande händelse!
Den 9 augusti 1939 störtade en Focker S6 här utanför. I Mastskäret för att vara exakt. Jag ser platsen från mitt köksfönster.



Piloten hette Insulander. Han skadade sig i ryggen och huvudet när han slog i stabilisatorn. Han överlevde kraschen men dog av en blodpropp i hjärnan 4 dagar senare.
Navigatören Holger Bergström lämnade planet först genom att gå ut på vingen och sedan hoppa med fallskärm.
Orsaken till att planet störtade var att en stång i accelerationspumpen hade lossnat och spärrade gasreglaget i förgasaren.


Flygvapnet tog hand om motorn och det övriga planet köptes av en son åt Bengtsson på Mjölkudden (har ingen aning om vem han är...)
Artur Johansson körde det med häst till Mjölkudden för 50 kr.


Ur Holger Bergströms dagbok:

"Onsdag den 9 augusti 1939.
Målflygning över brändön. Efter 1 tim 45 min fick vi motorfel och måste företaga fallskärmshopp. Jag klarade mig fint. Insulander bröt höger ben på 3 ställen samt skador i rygg och bröst. Jag hoppade från 400 m och använde Corona skärm. Otur i den stora turen. Jag stannar på Brändön för att lättare komma in till Luleå och hälsa på Insulander. Jag fick träffa honom en gång efter hoppet.Han var så upprörd att han grät och kramade mina händer. Han var en fin kamrat.

Söndag den 13 augusti 1939.
Insulander död kl 05:00. Blodpropp i hjärnan."


2 kommentarer:

  1. Spännande! Och att det fanns på nätet! Någon har alltså lagt upp gammalt material! Kul! Denna historia får mig att minnas en som några slältingar berättat, detta var kanske senare, 60-tal eller kanske tom 70-tal. En Viggen eller vad jaktplanen nu hette på den tiden störtade i vattnet utanför vår stugö (Kåtaholmen) Piloten sköts ut med katapult och släktingen rodde ut och räddade honom. Undrar om detta finns på nätet också? Måste försöka googla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla, det finns nog mer info än man tror. Det gäller bara att hitta rätt sida!

      Radera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!