lördag 9 mars 2013

Nostalgi är inget dåligt!

Jag har ofta fått höra att jag är en stor nostalgiker. Jag vet, jag håller med.
En del säger det lite föraktfullt, som att det vore något dåligt. Men det är det inte. Att vara nostalgisk och se tillbaka på saker med värme, saknad och längtan visar ju bara att man haft det bra. Och det borde väl klassas som enbart positivt.
Jag står för det. Jag älskar nostalgi. Jag kan sitta i timmar och leta bilder på nätet. Bilder på sånt man kommer ihåg från när man var liten, ställen man tillbringat tid på. Jag tycker att det jätteroligt. Jag kastas tillbaka i tiden och blir alldeles varm i magen.
Ibland hittar man bilder på sådant man "glömt att man kommer ihåg". Händelser kommer tillbaka. Det är lite som att resa i tiden. Och det är gratis!
Jag har oerhört många bra minnen från min uppväxt, vilket jag är stolt och tacksam över.

Jag har en hel mapp i datorn med bilder jag hittat. Och jag är med i facebook gruppen vi som var unga på 70- och 80-talet. Då får man se en massa roliga saker från förr.
Jag samlade på luktsudd när jag var liten. Jag älskade lukten från dem. Jag hade en liten grön suddgris, skitsöt var det, som jag hade bäddat ner i en tändsticksask fylld med bomull. Det var min lilla maskot. Jag brukade färglägga hans tryne med röd penna för då kunde man göra små tryn-avtryck på papper.....


Jag undrar var alla mina sudd tog vägen?! Kanske var det så att jag vid en svag tidpunkt i livet gav dem till min lillasyster och hon suddade upp dem. Jag tror att jag måste ringa min mamma och fråga.


Sen fanns det även små runda klistermärken som man klöste på och då luktade de. Det fanns allt från tuggummi och godisdoft till gräs och mindre trevliga lukter.
Man bytte mellan varandra och klistrade in dem i små samlarböcker.
Mer nostalgi till folket!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

People often tell me that I´m a big nostalgia lover. I know, I agree.
Some says it like it´s something bad, but it´s not!
To be a nostalia lover means that you look back on thing with love and warmth. It shows that you had a great growth. That should be a positive thing!

I love nostalgia. I can look for pictures online for hours. Pictures of things you remember from your childhood, places you´ve been to. It´s so much fun and I feel all warm inside.

Sometimes I find pictures of "thing I forgot I remember". Experiences are coming back to me. It´s like timetravelling. And it´s free!
I have a lot of good memories from my childhood, which I am both proud and grateful of.

When I was young I collected scented erasers. I loves the smell of them. I had one little green eraser pig, really cute. I had made a bed for him out of a matchbox filled with cotton. And I used to paint his little snout red and stamp prints on papers....
I wonder where all my scented erasers ae now. Maybe I handed the over to my younger sister in a weak point in time and she used them to erase. I have to call my mum and ask.




Then there was small round stickers with scents. Your scratched on them and they smelled. From chewinggum and ice cream to less that nice smells. You switched stickers with your friends and collected the in small books.
More nostalgia to the people!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!