tisdag 14 maj 2013

Vårfix

Det är mycket som måste göras i vårtider. Båten ska fixas och tomten ska krattas. Jag är både pigg och levande tack vare ljuset men också helt slut emellanåt pga pollenexplosionen som alltid kommer som ett brev på posten när det blir vår.
Just nu är det inte värst, men det kommer - var så lugn!
Jag preparerar mig med tabletter men man blir ju bara så himla trött av det.

Hur som helst. Förra veckan drog vi båten till en verkstadslokal där Mats kan slipa och lacka båten utan risk för att det fastnar pollen och annat skräp som kommer med luften. Det är inte så roligt att upptäcka att det sitter fast diverse skit i lacken när man lägger ner sånt jobb på det.
Det var en lugn och trivsam färd dit. Vi kunde inte köra mer än 30 km i timmen så vi hann både prata och se en massa som annars bara svischar förbi.



Som om vi inte har nog med oss själva och allt vårfix så har vi tagit beslutet, eller jag gjorde det, att ha loppis på lördag.
Det var bestämt sedan länge men vi hade tänk ha det den 26:e. Men så sa ju min mamma att det skulle bli så fint väder i veckan och det är ju ganska viktigt om man ska vara ute.


Så snabbt blev det bestämt och nu är det bara att köra så det ryker. Jag ska svepa mitt kaffe och ställa mig i garaget och prismärka grejer innan jag måste åka till jobbet.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
There´s a lot that needs to be done in springtime. The boat needs some love and care and so needs the garden. I both feel alive and alert because of the light and at the same time dead tired because of the pollen.
Right now it´s not so bad, but I know it will come! I´m prepared with medicine.

Anyway, last week we drove our boat to a friends workshop where Mats can sand and varnish the boat without any thing getting stuck in the varnish, like pollen or other stuff that comes with the wind.
It´s not so fun to discover all that when you put down so much effort to get it look good.
It was a peaceful drive there. We couldn´t go faster than 30 km/h so we had time to talk and see the sceneries which we always drive by so fast.

As if we didn´t have enough to do with all the things that we usually do in the spring we decided to have a yardsale on saturday. Or I made the decision. It was planned at the 26th but my mum told me that it´s going to be really nice weather so I didn´t want to miss the opportunity. It´s important with good weather when you´re having a yardsale.
I´m going to go out and put some pricetags on the stuff before I have to go to work!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!