onsdag 15 maj 2013

Vart tog flygfrakten vägen?

Min pappa reste mycket i jobbet och varje gång han kom hem från en flygresa fick jag en flygfrakt. Det var stort och superhäftigt!


Jag var dock inte så förtjust i Nickel och Fox så dessa blev kvar till sist. Foxkolorna blev en reserv i bistra tider medan jag tror att jag rent av bjöd bort Nickeln.
Jag förstår inte varför Flygfrakten försvann!
Runt jul kom godishusen, med skumgodis. Visst var det skumgodis i den? Jag vet aldrig om jag fick något sådant hus men det är kanske därför längtan efter det var så stort. Det man inte får vill man ha!
Det är i alla fall nostalgi att se dem.


När jag var liten, men ändå så pass stor att gå själv till kiosken brukade vi gå till "tjorra" och köpa en påse blandat för den summa man hade i sin ägo. Jag var inte så duktig i huvudräkning och kunde peka och plocka ihop för de kronor jag hade så jag brukade ta en färdigblandad påse för 5 kr.


Med tiden insåg man att de färdigblandade påsarna innehöll ganska äckliga godisar så då ville man alltid köpa för 5,50 eftersom då blev kiosktanten tvungen att plocka ihop en ny påse.
Nu för tiden är det ett fåtal människor som skulle nöja sig med en så liten påse godis. Jämför storleken på den påse man köpte godis i förr med de nya från till exempel Karamellkungen.


På den tiden fanns det inte heller godisaffärer med självplock. Första godiskiosken som hade det i Luleå var Gottskåpet och det låg där Ohlssons tyger nu ligger. Vilken succé det blev, vilken värld av socker! Kanske var det där mitt liv av sockerfördärv startade?!

My dad travelled a lot in his work when i was a child. Each time he came home he´d brought me a box filled with candy, called Flygfrakt (it was a candybox from the airlinecompanies)
Huge and supercool!
I don´t know why they stopped selling that?

Around christmas the candyhouses came out in the stores. I believe it was some kind of marschmallowcandy. I never got one, maybe that´s why I remember it so clearly. You always want what you can´t get.

As a child we walked to the candystore and bought candy. In the 80´s the bags for candy was so small compared to the size of it nowadays. I don´t think many people would be satisfied with a bag that small today. It´s kind of sick when you see the change in sizes on almost everything over the years.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!