onsdag 19 juni 2013

Nu vet jag vad det är för fel på mig!

Jag har varit hos doktorn idag för att få reda på vad proverna jag tog för två veckor sen visade.
Jag kom därifrån med ett besked om att jag har en sjukdom. Och jag är tacksam för att det äntligen visade vad tusan som är fel på mig. Det sitter inte i huvudet, det är min kropp som inte är i ordning.
Det finns ett namn på det, det går att läsa om det och det går att göra nåt åt det.

Jag var orolig över att det skulle visa sig att allt var i ordning och att jag skulle behöva tjata mig vidare för att få veta vad som är fel. Tillslut börjar man misströsta. Men nu gör jag inte det.
Jag har hämtat ut medicin idag och ätit den första av många tabletter under andakt. Det är ett livslångt knaprande av dessa men får det mig att må bra igen så är det värt varenda liten molekyl.

Jag hade en idé om vad som kunde vara fel, att jag skulle lida av hemokromatos, som min pappa. Det är när kroppen producerar för mycket järn. Det är ärftligt och järn ökar inflammationer i kroppen. Det var därför jag hade så ont, tänkte jag.
Men det visade sig att jag hade bra järnvädren, och jag hade inte heller något som visade på reumatism utan det var en ämnesomsättningssjukdom som heter Hypotyreos. När jag läser symtomen här nedan inser jag att jag har flera av dem.
Men som sagt, jag känner mig inte ledsen, jag känner mig glad.
Glad att äntligen få rätsida på det!

Nu ska jag äta min medicin till i mitten av augusti när jag ska tillbaka och ta ett nytt prov för att se om dosen är tillräcklig eller om jag behöver öka på den.

Smygande symtom
Symtomen på för låg ämnesomsättning kommer smygande. Exempel på tidiga symtom är
  • trötthet eller nedsatt ork
  • depression
  • koncentrationssvårigheter
  • frusenhet.
Senare kan mer typiska symtom utvecklas, till exempel
  • torr hud och torrt hår
  • förstoppning
  • viktökning
  • minnessvårigheter
  • långsam hjärtrytm
  • led- och muskelsmärta
  • nedsatt fruktsamhet.

6 kommentarer:

  1. Men oj... Man kan nästan tro att du är min lillasyster på rikt!! Jag har den diagnosen också!! Jag har ätit Levaxin i 6 -7 år!!

    // Magda

    SvaraRadera
  2. Här är en till med samma sjukdom och som ätit Levaxin sen -02. När jag väl hade fått medicin och ätit den i några veckor så fick jag livslust och kraft igen. För min del så funkar medicinen och jag känner mig inte sjuk när jag tar den. För min del är det inte en svår sjukdom att ha. Jag vill gärna se det som en brist av hormon snarare än en sjukdom. Ett hormon som man lätt bara lägger till och så funkar man igen. Det låter lättvindligt och jag vet också att många inte svarar på medicinen och ändå känner sig sjuka så visst kan man ha otur. För min del som sagt är det inget som märks längre och råkar jag glömma medicinen några dagar så märker jag inte det heller.

    SvaraRadera
  3. Så skönt att få svar. Oftast mycket lättare när man vet, men förstår om det varit tufft för dig.

    Jag hoppas medicinen får dig att må bättre!

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  4. Hej! Kul att du titta in hos mig så jag kunde se din fina blogg. Vilka härliga figurer du syr!
    Skönt att du fått rätsida på vad du lider av, så många gånger som man kommit till läkaren och de säger att inget är fel....

    När ska du gifta dig? Kommit långt med planeringen? Vi ska ha det rätt litet. Bara våra föräldrar o barn på vigseln och sen grillfest hemma för dom vi brukar ha med på kräftskivor och sånt. Så ingen släkt för att man ska utan bara dom vi vill ha med.

    Får jag fråga vad för macro du använder??

    Ha en toppen midsommar!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att du fått reda på vad felet var. Den där ovissheten att gå runt och känna att något är fel men att inte få svar på vad är jobbig. Hoppas att medicinen får rätsida på allt igen.

    Jag önskar dig en ljuvlig midsommarhelg!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  6. Skönt att få veta! Och få rätsida på det!

    Kram /Helena

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!