söndag 9 juni 2013

Street art

Gillar ni Street art? Jag tycker att det är fascinerande och jag samlar på det kan man säga. Jag har fotat Street art i Umeå, Prag och Budapest för att nämna några ställen.






För mig är inte Street art klotter. Däremot så kanske det inte är så roligt om ens lägenhetshus blir utsatt, men på andra ställen, som på lyktstolpar och elcentraler kan jag tycka att det är mer okej.


Vad är då Street art? Så här står det beskrivet på nätet.

Street art, graffitikonst eller neograffiti – de många namnen säger mycket om detta fenomen, som generellt kan vara svårt att definiera och avgränsa. Street art är en vidareutveckling av graffitin, som i sin tur har sitt ursprung i New Yorks hiphop-musikmiljöer. Graffiti användes, och används fortfarande idag, huvudsakligen till att markera territorier mellan rivaliserande gäng. Under 1980 talet började åtskilliga konstnärer att söka sig bort från denna miljö. Det handlade inte längre om att markera sina territorier, utan det handlade om att föra ut sitt egna personliga budskap. Street art konstnärerna skilde sig från de traditionella graffitimålarna genom att skapa nya och annorlunda grafiska former och bilder samt att de på det sättet även drog sig undan från den klassiska graffitiskriften. Street art är tillfällig, kreativ och intelligent konst i det offentliga rummet och det ska inte förväxlas med territoral graffiti, skadegörelse eller kommersiell konst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!