tisdag 16 juli 2013

Släkten från Amerika

I söndags fick vi besök av Sharon och Carl Linden. Vilka är de tänker ni?
Det är släktingar till oss från Seattle.


De var här och åkte runt under 5 veckor för att träffa alla och se alla ställen som förfäderna kommer ifrån.
Jag tycker att det är otroligt häftigt att de är så pass engagerade i släkten och är så mån om sitt ursprung.
Jag har insett att det vi tar för givet och kanske inte ens värderar, det är det som "utlandssvenskar" och ättlingar som i generationer bott på andra ställen i världen värderar och vill hålla fast vid.


Erica till exempel, hon har bott i Australien sedan 1994. Hon har kontakt med alla möjliga människor från Sverige. Folk från klassen som kanske bor 5 km härifrån men som man själv inte ens sett sedan studenten.
Kanske är det så att man vill hålla fast vid det familjära och trygga hemifrån på ett annat sätt om man flyttar utomlands.
Hur som helst så tycker jag att det är häftigt och beundransvärt.

Jag var inne på Sharons facebook och hittade bilder från när hennes ena barnbarn är klädd till Lucia. Någon har kommenterat hur bra det är att de månar om sitt ursprung.


Deras barn har svenska namn och nästan alla barnbarnen har det också....Karin, Anna, Nils, Elsa.....
De vill alltid ha palt till födelsedagsmat dessutom!

Kanske blir det ett besök uppe i Seattle på bröllopsesan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!