tisdag 14 januari 2014

Nu jävlar räcker det!!

Nu är jag på krigsstigen igen! Fly förbannad blir jag på alla usla bilförare som kör på våra vägar. Jag påstår inte att jag aldrig gör något fel, men jag försöker verkligen vara försiktig både för min egen skull och alla andras skull.

Det är mörkt ute och jag har klagat förr på alla som inte använder reflexer. Och det står jag för. De flesta är riktigt dåliga på att skydda sig själv i mörkret.
Men, nu är det inte därför jag är arg. Jag är jättearg och irriterad på alla bilförare som envisas med att ligga alldeles bakom min bil (och många andras).
I morse hade jag en, ursäkta valet av uttryck, idiot, som låg efter mig på E4an in mot Storheden. Jag blev chockad när jag såg i backspegeln hur nära han/hon körde. Jag tryckte ner bromsen några gånger så bromsljuset blinkade till och det verkade räcka för att personen i fråga skulle vakna upp.

När jag närmar mig avfarten mot Storheden fick jag ännu en idiot bakom mig. Jag bromsade lätt några gånger och vad gör människan. Blinkar med helljusen och fortsätter ligga 3 meter bakom min bil.


Jag blir så förbannad bara jag tänker på det. Det är mörkt ute, det är vinter och halkigt. Vad har han/hon innanför pannbenet egentligen? När personen väl kom förbi min bil så gasade de på som om det inte fanns någon morgondag.
Vad hade hänt om jag hade behövt tvärbromsa, eller ens bromsa lite grann? Jo, den bilen hade kört rätt in i min, utan minsta tvekan.


Jag är rädd om mitt liv. Om andra skiter i sina så ta en annan väg där ni kan köra ihjäl er utan att skada någon annan. Ja, det låter grymt men de utsätter alla som kör på den vägen för extrem fara.

Har ni bråttom, åk tidigare. Skiter ni i era liv, låt det stå för er själva och blanda inte in andra. Ibland känns det som att folk har hittat sina körkort i flingpaketet.
Ja, nu har jag spytt galla. Säkert har det inte förändrat något men det var i alla fall skönt för mig!

2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.

Att förare håller för kort avstånd på landsvägar är mycket vanligt. Du kan ta hjälp av tumreglerna nedan för att hålla ett lämpligt avstånd.
Tresekundersregeln: Börja räkna när bilen framför dig är vid ett riktmärke (exempelvis ett vägmärke) och sluta räkna när du själv når riktmärket. Tog det mindre än 3 sekunder är avståndet mellan er för kort.
Kantreflexstolparna: Avståndet mellan 2 vita reflexstolpar är 50 m. 100 m, det vill säga 3 stolpar, brukar vara ett lagom avstånd till bilen framför vid landsvägskörning.
Km/h till m: Byt ut km/h i din hastighet mot meter så får du normalt ett bra avstånd till framförvarande bil. Exempelvis 90 m vid 90 km/h

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!