torsdag 20 februari 2014

Förr, när man skickade riktiga brev fanns det ett postkontor!

Luleå är tyvärr en ganska ny och modern stad om man ser till byggnader. Min mamma berättade att när hon flyttade hit 1971 så fanns det en hel del gamla hus kvar. Men så kom en period när mycket revs.
Nu finns det väldigt få gamla hus. För några år sedan var det ett väldigt hallabalo om Fritz Olsson huset skulle rivas eller få stå kvar.

Se så fint det var förr!

Som så många andra hus fick det ge vika för ett helt nytt lyxhotell och varuhus. Ingen tvekan om att det blev fint, men det är tråkigt att se minnesmärken försvinna.

 Så här såg planen ut och resultatet likaså!

Ett hus som är K-märkt och fått stå kvar är gamla posten. Ingen vacker byggnad enligt min smak och tycke, men annorlunda och mäktig på insidan.

 En gammal bild på hur posten såg ut på utsidan

Och på insidan

Den har stått helt tom och igenbommad sedan 2008, men för några veckor sedan öppnade Vetenskapens hus där. Vi var in och kikade på den nya mötesplatsen som ska locka studenterna från universitetsområdet och in till centrum.



Vi får hoppas att det lyckas!

2 kommentarer:

  1. Kul att se exteriörer från andra städer. Posten-huset var verkligen speciellt och läckert inuti, tycker jag. Tyvärr är det nog ganska lika i de flesta mellanstora städer i Sverige, att gamla hus fått gett vika. Men jag har märkt att jag ändå uppskattar även nyare arkitektur, t.ex. från 50-, 60- och 70-talet.
    Kram Eva i Västerås!

    SvaraRadera
  2. Posten är väl knappast "modern", snarare 70-75 år gammal och klassisk design. Att folk sedan tycker denna byggnad är "en fyrkantig låda" trots att den har massa rundade ytor och väldigt många icke-rektamgulära forme, det säger väldigt mycket om folks "fårskallekompetens".

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!