lördag 15 februari 2014

Yoga för hjärnan

Jag har nog alltid gillat att bygga pussel. Jag tycker att det är extremt avslappnande och jag rensar hjärnan totalt när jag sitter med mina bita och sorterar och passar ihop dem.

Jag har det nog efter min farfar och farmor. De brukade bygga pussel och monterade dem sedan på väggen som tavlor.
När jag var liten satt jag ofta och funderade på vad som skulle hända om jag pillade loss en bit mitt i. Skulle hela pusslet rasa ner då?

Minnen som jag verkligen gillar är regniga sommardagar då jag satt i salen hos mormor och morfar, helt ensam med mina freestyle-lurar i öronen och byggde pussel medan regnat smattrade mot rutorna.
Tiden går och jag är inte medveten om någonting alls.

När jag bodde i Sundsvall så hittade jag ett pussel på bokhandeln som låg i ikanohuset, tror att det kan ha varit Akademibokhandeln. Det var på 18.000 bitar. Det största pusslet någonsin, i min värld i alla fall.
Det var 2 x 3 meter när man byggt ihop det.
En gång var jag fruktansvärt nära att köpa det, men gjorde inte det.
Men jag tänker på det än i dag och det står skrivet på min bucket list - bygga pussel på 18.000 bitar.

Problemet är ju var man ska hålla till. Jag skulle vilja klocka mig när jag bygger det, och se hur snabbt jag får det färdigt.
Jag har byggt en massa pussel på 1500 bitar. Pussel jag ärvt av min farmor och farfar. Ibland saknas en eller två bitar och det blir ju ett väldans antiklimax när man upptäcker det.

I går kom jag att tänka på detta 18.000 bitars pussel igen. Jag har inte sett det någon annanstans än på den bokhandeln. Det var 4 världskartor i gammal stil.
Tänkte att det borde ju finnas på nätet. Googlade och upptäcker att det där som jag drömt om var ju blaha blaha....det finns ju ett på 32.000 bitar! Förstå!!! Måttet ligger på 544 x 192 cm och det kostar 2990 kr.


På hemsidan står det:
Världens största kommersiella pussel. Man får även med en vagn att köra kartongen.

Jag känner att jag måste bara beställa det här pusslet.....jag måste!! Hur svårt kan det vara????

Sponsring och lokal mottages med tacksamhet! Maila mig!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!