torsdag 6 mars 2014

Att ha något att längta till...

Umeå är som ni säkert vet Kulturhuvudstad 2014. I år öppnade även Stora Hotellet efter att ha renoverats.

En bild från Gotthard Zetterbergs privata fotoalbum på tidigt 1900-tal

Jag har sett bilder på nätet och instagram och det ser så himla fint ut. Min kompis Marina berättade för mig att de hade en tävling där man kunde tävla om nycklar för att kunna få övernatta i ett rum få middag och vara med på gala inför "the grand opening".


De la ut ledtrådar och så skulle man leta efter en nyckel på olika ställen i Umeå. Hon var tydligen en bråkdel av en sekund från att nappa åt sig en av de eftertraktade nycklarna.
Jag tycker att det var en superbra idé att få folk engagerade och sprida budskapet och få folk att vilja bo där.

Huvudtrappan är original från Stora Hotellets öppnande 1895. Från det översta planet hänger en installation i form av ett kristallregn, baserad på de tre klassiska kristallkronor som en gång smyckade Stora Hotellet. Historien berättar att nöjeslystna gäster stal de vackra prismorna som souvenirer. Den stora ljuskronan är fyra våningar hög


Nästa lördag ska "moi" dit. Inte för att sova, men för att äta brunch på Gotthards! Jag ser fram emot det, mycket!

1 kommentar:

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!