torsdag 27 mars 2014

Om bakterierna i vår mat

Igår läste jag ikapp mig på Kuriren-tidningarna som kommit sen jag sist jobbade. I en av dem stod det om salladsmixer och stafylokocker.


Ni som läst reportagen vet vad det handlar om, för det har stått i princip alla tidningar. Men det jag tyckte var så intressant är just det som står om bäst-före-datum.
Många gånger har jag stått och hållit i en av de uppmärksammade babyspenatpåsarna och letat ett bäst-före-datum och varje gång irriterat mig på att det endast står ett packdatum på påsen.
Någon gång om det sett fräscht ut har jag ändå köpt påsen, men oftast inte.
Jag vet flera gånger då jag öppnat påsen och det luktat surt. Det är inte okej!
Jag har flera gånger tänkt att det inte kan vara okej att inte ha en datummärkning och tänkt att jag ska fråga min allvetande vän Madde som kan sådant, men det har inte blivit av.
Men i går läste jag det svart på vitt - det är t.o.m. ett lagbrott att inte ha livsmedel datum märkta med ett bäst-före-datum.

Så kom ihåg det producenter - ni kan inte komma undan! Vi vill inte köpa gammal mat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!