lördag 10 maj 2014

Fick-journalen

Det var så himla länge sedan som jag skrev om nostalgiska saker så nu är det dax för det. Var det någon mer än jag, eller det var det ju - det vet jag, som samlade på fick-journaler från Hemmets Journal.
Det var en sida som var uppdelad i 4 delar med bild och information om olika kändisar. Dessa klipptes ut och sparades på ett säkert ställe.


Speciellt intressant var det ju givetvis när det gick någon serie på TV och man ville samla på dessa skådisar.
Jag kommer ihåg att jag bland annat samlade på Solstollarna och Falcon Crest.

Min kusin Elisabeth samlade också på dem, och hann alltid riva ut dem från farmors tidningar. Men hon var några år äldre än mig och jag kommer ihåg glädjen när jag fick en bunt av henne. Om jag minns rätt så tror jag att jag möjligen skrev ett tiggarbrev till henne.
Jag kommer ihåg att jag satt på bron till vårt hus och sorterade in dem i mina plastfickor under andakt.


Det fanns plastfickor som var perfekta för detta ändamålet, delade i 4 lika stora fickor. Knappast tillverkade för det syftet men det spelade ju ingen roll.

Jag har inte kvar dessa fickjournaler - synd! Annars hade jag kunnat ordna en liten utställning....

2 kommentarer:

  1. Åh, vilken nostalgitripp! Jag hade också massa såna utklipp i en plastfick i min skrivbordslåda. De värderade jag högt!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Jag fick fundera på vem din kusin är. :P

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!