fredag 27 juni 2014

Kolla alltid andra hyllan

I våras gjorde jag en liten upptäkt när jag var på apoteket som ligger inne på ICA Maxi. Jag hade börjat få känning av pollen och skulle köpa ögondroppar.
En pytteliten flaska som kostar 87 kr, men som blir ett måste om det kliar i ögonen.
Jag tänkte inte mer på det utan köpte min flaska och när jag passerar medicinskåpet framme vid kassan på ICA ser jag att samma flaska där kostar mindre. Kommer inte ihåg skillnaden men dock, det var 50 meter som skilde flaskorna åt.
Visst jag är medveten om att det inte är samma affär men det blir lite snopet.

För några veckor sedan ville min man köpa en elektrisk fotfil från Scholl som han ju sett i reklamen på TV. Jag visste att jag sett den på apoteket vid ett tidigare tillfälle så jag gick naturligtvis in där men hittade ingen.
Min man var säker på att denna skulle finnas på ICA med så jag kikade runt på hyllorna och hittade en tom hyllplats med informationen att den var slut hos återförsäljaren men att priset var 385 kr.
Snorigt dyrt tyckte jag givetvis och försökte övertyga min man om att det går minst lika lätt att fila manuellt. Men han ville verkligen köpa denna manick.


Igår var vi och skulle handla, på ICA Maxi. Det första jag möts av utanför apoteket är ett litet bord där fotkrämer och de elektriska fotfilarna trängdes. Priset på filen var 399 kr.
Jag försökte minnas vad jag hade sett att priset på ICA´s fil var och tyckte mig minnas att det åtminstone var lägre, men var det samma fil?
Jag gick till hyllan, ca 10 meter bort och såg efter. Där stod den, den elektriska fotfilen från Scholl. Samma förpackning, samma produkt. Men till priset av 299 kr, på kampanj.
Så jag kan med säkerhet säga att jag sparade 10 kr för varje meter jag gick mellan apoteket och hyllan på ICA.
Vad lär vi oss av det här?! Jo, det kan vara värt besväret att kolla på andra sidan hyllan nästa gång du ska köpa något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!