fredag 17 oktober 2014

Är det bajs?

För ett antal år sedan var jag nere på stan och strosade. Ja, jag säger nere på stan för då bodde jag mitt i smeten, på 5:e våningen.
Min mobil ringde och jag svarade. En barnröst frågade mig myndigt:
- Är det bajs i skålen?
- Va? sa jag. Vad menar du?
- Jo, jag undrar om det är bajs i skålen fortsatte den lilla rösten.

Det var min guddotter Liv som ringde. Jag vet inte exakt hur många år hon var just då men både hon och hennes lillasyster var inne i en period då de ringde mig väldigt mycket. Ofta hade man små meddelanden på telefonsvararen. Det var tissel och tassel och så kunde man höra en snabb kommentar: - Nu kommer mamma! Och så klick, la de på luren.
Det var alltid lika uppmuntrande med dessa samtal men detta som jag fick om bajset i skålen var snudd på obegripligt.
Hennes mamma tog över luren och förklarade att Liv sett en bild som jag lagt upp på min blogg, men en grönsaksdrink jag gjort tidigare på dagen. Hon tyckte uppenbart att det såg ut som bajs.
Om jag minns rätt så smakade det lite åt det hållet också, eller som det kan lukta när man rengör ett akvarium med en massa alger.

Många år har gått sedan incidenten med drinken och för någon dag sedan tänkte jag "Ah, en grönsaksdrink ska jag göra!"
Sagt och gjort, fram med ruccola, spenat, kiwi, morötter, vatten och så en banan som fick slinka ner på slutet. Mixa och häll upp.

Det såg riktigt frestande nyttigt ut när jag la upp allt på skärbrädan.




Men synen som mötte mig i glaset var inte lika frestande. Det såg ut som en mixad gräsmatta eller som resterna efter en akvarierengöring.


Men trots sitt utseende så var den faktiskt god! Så låt er inte luras av utseenden gott folk - skenet kan bedra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!