söndag 19 oktober 2014

Ubåtsjakter i en farlig verklighet

Usch....det är så mycket obehagligt som händer runt omkring oss nu. Det är terrorhot från IS, det är ebola som sprids över världen och nu så kommer dessutom ryssen!

Jag tänker mycket, ibland alldeles för mycket och det gör mig rädd.
Vi skulle ha åkt på bröllopsresa till USA var det tänkt. Nu under hösten alltså. Men jag vill inte åka någonstans som det ser ut nu.
Flygplatser och flygplan, offentliga toaletter, sevärdheter.....det känns som att man ber om att få ebola eller råka ut för ett attentat.
Jag vet, jag överdriver kanske, men det känns inte som en mysig grund att bygga sin resa på.

Jag hade svårt att somna igår när jag låg och tänkte på allt som utspelar sig i Stockholms skärgård - as we speak. Ubåtsjakt, anfall om det behövs.....känns ju som att vi startar ett krig mot Ryssland. Och Putin är ju inte klok, det vet vi ju. Han kan ju göra vad tusan som helst.
Men Mats sa att det faktiskt är en krigsförklaring det de gör just genom att komma in på vårt territorium.
Han sa även att det faktiskt varit flera incidenter med ubåtar under de senaste 20 åren. Jag var in på wikipedia och läste om det http://sv.wikipedia.org/wiki/Ubåtskränkningar_i_Sverige
Tydligen har det varit ett flertal tillfällen då det varit ubåtar uppe vid Töre och det har varit stort pådrag med jakt och sjunkbomber. Och det är bara några få mil norr om oss. De har med största sannolikhet passerat i princip utanför vårt hus.

När jag nämnde min rädsla för min kompis Mikaela så hade hon en enkel lösning på det hela: Ta på dig ryssmössan så lämnar de dig ifred!

Men frågan är trots allt, kan vi vara helt säkra på att det verkligen är en ubåt och inte ett sjöodjur....eller någon annan fejk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!