söndag 5 oktober 2014

Vilken färg ska huset vara?

2009 målade jag vårar hus grönt.
Grönt hus med krämvita knutar och röda dörrar och runt fönstren. Jättefint!
Jag är väldigt nöjd med färgvalet.


För två år sedan skrapade min pappa bort lite färgbubblor som blivit på vissa ställen, och bättrade på med den gröna färgen.
I somras skulle jag bättra på på några fler ställen där färg lossnat och där brädor glidit isär lite och den vita färgen kommit fram.
Eftersom vi hade färg kvar så använde jag mig av den. Märkte på en gång att den inte var samma kulör som den som var målad på, men tänkte att det säkert skulle bli samma när den torkat.
Det blev det inte.


Vi tänkte att färgen kanske blivit gammal och köpte en ny liten burk för påbättring av dessa ställen.
Och när de blandade färgen så utgick de ju givetvis från färgkoden på den gamla burken.
Inte heller denna gång blev det rätt. Vi insåg att färgen bleknat så kraftigt under dessa år att det inte gick att blanda till rätt kulör utifrån de färgkoder vi hade.
Färgen blev mer gräsgrön än den grågröna färg som huset har.
Efter att ha haft hit en kille från färghandeln som kollat ut en bättre matchning fick vi en ny bruk. Men inte heller denna gång blev det bra. Den nya färgen var mer åt det blåa hållet. Och sen har ju huset blekt på olika sätt beroende på vilken sida som haft mest sol.

Vi hoppas nu få kompensation för detta eftersom en husfärg ska hålla mer än 3 år då den första påmålningen skedde. Faktum var ju att även dessa ställen där min pappa flera år tidigare målat var en annan nyans.
Det känns inte så lockande att måla huset till våren. en husfärg ska hålla mer än tre år innan den bleks - tycker jag i alla fall.

Nu går vi i stora funderingar på vilken färg huset ska få. Jag gillar verkligen den gröna men det är inte värt det om det bleks så snabbt.
Så vilken färg ska vi välja?

Rött hus med vita knutar - känns som att alla har det. Men det är fint med grönt runt fönstren. Tror dock inte att vårt hus är rätt hus för detta.


Vitt - känns sterilt
Grått, eller beige - kanske, om man har nån färg runt fönster och knutar. Kanske vita knutar men en färg runt fönster och på dörrar.


Blått - en blågrå färg....kanske inte ändå...


Något gulaktigt, kanske något sånt här....


Svart - en matt svart, ja varför inte. Bara det inte blir för mörkt. Och då kan vi ha kvar det röda runt fönster och på dörrar.


Ja, inte tusan är det enkelt att välja!

4 kommentarer:

  1. Åh svart är så läckert. Tror ert hus kunde bli fint i svart! Glad att NÅGON inte målar vitt. Tror världen blivit galen då ALLA hus ska vara vita. Fast just ert kunde faktiskt se fint ut i vitt i och med röda fönster och dörrar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för närvarande trot jag att det lutar åt svart vitt och rött men det är ju en hel vinter och vår kvar innan det är möjligt att måla så det hinner kanske ändras tills dess.

      Radera
  2. Gillar det svarta, tror det kan bli kanonfint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gör jag med. Men vi får se vad det blir i slutändan

      Radera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!