torsdag 29 januari 2015

Snö i all ära, men....

Snöstorm är ordet. Det blåser, snöar och driver. Usch kan jag bara säga!
Det vore en sak om vi inte behövde utanför huset. Om vi bara kunde sitta på insidan och blicka ut på naturens krafter och förundras.


Det är vacker med snön, men det är också ett jävla gissel.

Idag skulle jag iväg och träna. Hade jag inte haft en inbokad tid med min PT hade jag låtit bli, men nu var jag liksom tvungen att ge mig ut.
En timme innan jag skulle åka gick strömmen. Till allt, inklusive garageporten.
Som tur är gick det att frikoppla motorn så den gick att öppna manuellt.

Vägen upp till stora vägen var oplogad och jag hoppades att jag inte skulle möta någon annan bil och behöva köra till kanten och stanna. Jag visst nämligen inte vart kanten på vägen gick.
Allt är vitt och man blir totalt snöblind. Man ser varken kanter, drivor eller vart man ska köra.

Jag är trots allt glad över att jag är uppvuxen i en vintervärld så jag lärt mig hur man ska köra, vad man bör och inte bör göra.

Det har nu kommit så mycket snö att drivorna skymmer sikten på många ställen, som vid rondeller. Farligt farligt! Det är bara att ta det jäääävulskt lugnt eftersom det helt plötsligt kan dyka upp en bil bakom drivan. Och alla kör inte lugnt, trots ovädret.


Det fastnar snöslask på vindrutetorkarna, vilket orsakar ränder på rutan som alltid hamnar just i synfältet.
Nåväl, jag fick tränat och postat mina paket. På vägen hem hoppades jag att de skulle hunnit ploga vägen ner till oss. Så var inte fallet. Det hade snarare blivit värre eftersom det driver en hel del och strängar av djupsnö ligger över vägen.

Efter att ha drabbats av total snöblindhet efter att ha passerat fårhagen fick jag ett spel. Tur att jag var ensam i bilen och att ingen såg mig.
Jag kan många svordomar må ni tro. Jag förbannade vädret och undrade återigen hur tusan man kan bo här uppe!

Eftersom jag frikopplat garageporten fick jag gå in via ytterdörren. På bron såg det ut som att ett stort snömonster lagt sig ner och dött.


Efter att ha plumsat genom den och ut via garaget körde jag fast med bilen. Fick skotta loss den och kunde slutligen komma in och tömma skorna på snö.
Jag lovade mig själv att inte gå ut igen förrän det blir vår! Så vill ni mig något så är jag hemma....några månader till.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!