lördag 14 mars 2015

En stämpel i boken

Igår var jag förbi min gamla arbetsplats och drack kaffe. Någon hade lämnat några böcker på ett bord med uppmaningen, varsågod!

Några av mina gamla kollegor satte sig och bläddrade i böckerna och någon skämtade om det var så att man fick ta böckerna eller om de tillhörde Stadsbiblioteket och "bibliotekariernas hämnd" skulle drabba den som inte lämnat tillbaka dem och istället gett bort dem.

Jag började tänka på biblioteket som det var när jag var liten.

Jag älskade biblioteket på Hertsön, på Norra Örnässkolan och biblioteket inne i stan (innan det blev ett gym) och kom alltid hem med buntvis med olika böcker.
Det nya stadsbiblioteket i Kulturens hus är fint, men jag har ingen relation till det.

För att återgå till det som slog mig igår var saknaden av fickorna längst bak i boken med kortet där de stämplade datumet då boken skulle återlämnas.


Det är säkerligen så mycket mer praktiskt och effektivt idag med EAN koder klistrade på böckerna, men så trist i jämförelse.

1 kommentar:

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!