lördag 25 juli 2015

Tromben i Luleå

Klockan 06.00 rusade jag upp ur sängen och skrek: - Mats det åskar!
Innan han ens hunnit förstå vad jag höll på med hade jag sprungit runt i huset och slitit ut alla kontakter.


Vi har, som jag skrivit tidigare somrar, haft extrema problem med att vi tagit sista stöten när åskan slår ner. Vi är sista huset på en udde så allt hamnar hos oss. Ni anar inte hur många tekniska saker som åskan har haft sönder hos oss.

När jag var färdig med utdragningen ropade Mats:

- En tornado! Det är en tornado där borta!


Jag rusade efter mobilen för att kunna filma. Mycket riktigt, det var ett naturfenomen över Brändön. Ingen tornado dock (ska lära Mats om skillnaden) men nog var det en tromb alltid!


Filmade och fotade åskovädret och den fantastiska struten! Det är inte varje dag man får se något sådant!

Nu kan ni läsa mer om det på dessa ställen, där mina bilder, film och intervju med mig finns:

http://www.kuriren.nu/nknyheter/tromb-drog-in-over-lulea-8394194.aspx
http://www.expressen.se/nyheter/ovanligt-naturfenomen-i-norra-sverige/




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!