fredag 28 augusti 2015

The fantastic world of DIY

Åh så många häftiga idéer man får på internet. Fantastiska skapelser som du enkelt gör själv. Senast igår fascinerades jag så till den milda grad över hur man gör egna lego-godisar av jello. Ser så enkelt och häftigt ut att jag nästan ville kasta mig över nätet för att hitta formar till detta.


Så kom jag att tänka på mitt projekt tidigare i sommar. Mina ätbara glass-skålar av choklad......


Jag hade sett bilder på instagram på hur enkelt man kunde göra chokladskålar som man sedan kunde servera glass ur - och sedan äta upp. Supercoolt!
Inhandlade ballonger som enligt instruktionerna skulle tvättas och sedan efter att de blåsts upp skulle oljas in för att man enkelt skulle få lös "skålen" när den stelnat.

Jag smälte choklad i vattenbad (hade valt vanlig choklad istället för vit choklad som det var på bilderna).


När chokladen var smält doppade jag försiktigt ner ballongen i smeten.....den ville inte fästa alls. Oljan på ballongen gjorde att det mesta bara rann av. Efter några försök fick jag ändå så pass mycket choklad på den att jag kunde doppa den i strösslet. Detta resulterade i att stora klumpar av chokladen rann av och stannade i strösselskålen. Jag lägger ändå ner ballongen med den choklad och det strössel som stannat kvar på ett smörpapper för att stelna.


Mitt tålamod är redan nere på minus i detta läge, och jag tänkte att det kanske funkar bättre om jag inte oljar ballongen.
Sagt och gjort, skippar oljan och doppar ballongen i chokladen. Då exploderar ballongen. Jag har choklad i hela ansiktet, håret, tröjan och köket. Vad in i helvete!
Skyndar mig ut i badrummet för att tvätta av mig, byter tröja och går tillbaka till köket. Då har ballong 1 också exploderat. Det var choklad och strössel överallt! Jag hittar fortfarande chokladprickar på vissa ställen.

Ja, så experiment och projekt som ser enkla ut på bild och i beskrivning är inte alltid det i verkligheten.
Men man kanske trots allt skulle försöka sig på legogodiset...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!