onsdag 14 juni 2017

Intressant!

Jag har en del morbida intressen har jag fått höra, men jag kan rent inte rå för det. Hur kan man välja det som fascinerar och intresserar en? Kan man ens det?

Det finns många ställen i världen som jag skulle vilja besöka. Här är tre av dem:

Tjernobyl, Ukraina
Både rädd och intresserad av att få åka till en plats som denna. Fascinationen över allt som bara lämnats och nu ligger öde utan en människa som kan bo där. Tänk att bara behöva lämna allt och aldrig kunna komma tillbaka. Många upplever det, och det måste vara en oerhört smärtsam känsla.
Samtidigt är jag givetvis rädd över att besöka en plats med så mycket strålning.




Hashima, Japan
En övergiven klippö 15 km sydväst om Nagasaki som fram till 1974 beboddes av kolgruvearbetare och deras familjer. Här fanns det skolor, biograf, affärer, barer och restauranger sammanbundna i ett labyrintliknade system av trappor och korridorer.
Landstigningsförbud råder på stora delar av ön, men sedan 2009 har det blivit en turistattraktion och man kan gå guidade turer på vissa delar av ön.


Aokighara, Japan
Nedanför berget Fuji ligger en djup och tät skog "Sea of Trees". 35 kvadratkilometer stor och på grund av bristen på djurliv är den exceptionellt tyst.
Enligt den japanska mytologin finns det demoner i skogen. Skogen är även känd som Suicide forest eftersom det sker så oerhört många självmord där.
Sjukt, jo jag vet. Men det är en oerhört vacker plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!