måndag 21 augusti 2017

Ögonen är själens spegel

Tänk vad en människas ögon kan säga mycket utan att man säger ett endaste ord.


Jag vet att jag själv stått och sett på mig själv i spegeln otaliga gånger och sett vad mina ögon speglar.

Jag har hört att folk sagt till mig att mina ögon blir svarta när jag är arg. Jag har sett hur mina ögon ser ut när jag inte mått bra, jag har även sett hur mina ögon ser ut när ljuset och glädjen kommer tillbaka.

Om jag jämför mina ögon hur de såg ut förra året, och egentligen flera år innan dess också, så var det inget ljus i dem. Det var bara ett öga, men det fanns ingen gnista, inget liv i dem.


Ljuset i mina ögon har tänts, släkts och tänts igen. Mina ögon, precis som alla andras, säger allt om hur jag mår.
Jag ska ta tag i att skaffa ett nytt pass nu. Fotot i mitt pass är en bild på en tjej som tappat gnistan i livet och i sina ögon. Jag vill inte se det mer, jag ska bränna det när jag skaffat ett nytt.

De senaste dagarna känns det som att gnistan i mina ögon tänts igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!