måndag 18 september 2017

Preppers

Ett ord som har börjar cirkulera mycket de senaste åren är ordet "prepper".
Vad innebär det då?


En prepper är alltså en person/personer som är överlevare. Någon som kan vara självförsörjande utan någon typ av assistans utifrån.

Preppers liknas oftast som relativt knäppa personer som bygger bunkrar och förbereder sig inför zombieapokalypser och liknande scenarion. Om vi någonsin kommer uppleva en sådan är ju tveksamt, men det kan ju hända många andra saker som gör att vi måste kunna ta hand om oss själva.
Jag är ingen prepper direkt, men jag har nog ett stänk av det i mig. 
Jag går igång på att bunkra, på att tänka på hur jag skulle klara mig, vad jag skulle behöva göra om något inträffade. 
Det kan vara en naturkatastrof eller bara att bli totalt avskuren från samhället under en period. Jag har ju blivit insnöad i huset när jag bodde i Luleå, och då var jag ensam hemma. Jag har t.o.m. tänkt ut det ultimata tornadoskyddsrummet!!

Att vara en prepper behöver alltså inte vara något dåligt eller galet. Sen kan saker givetvis gå till överdrift, som i så mycket annat.
I USA finns det omkring 3 miljoner preppers, som går all in för det. De samlar på sig förnödenheter och vapen, bygger bunkrar och är på det säkra att det inte handlar om "om det händer" utan "när det händer".


För några år sedan såg jag filmen Blast from the past med Christopher Walken, Sissy Spacek och Brendan Fraiser. Den handlar litegrann om att vara en prepper. 
Pappan i familjen bygger en bunker som en exakt kopia av deras eget hus under marken, dit de ska kunna ta sin tillflykt under en kommande kärnvapenattack.
När ett plan kraschar i närheten tror mannen och hans höggravida fru att de är under attack, låser i sig i bunkern och ställer låset på 35 år eftersom han vill vara säker på att all radioaktiv strålning ska vara borta innan de kommer upp igen. Sonen föds och växer upp under jorden medan livet pågår som vanligt på ytan. 
De kan odla, få färskt vatten och leva ett helt vanligt liv under dessa 35 år, och när låset på dörren en dag öppnas så är det en extrem kulturkrock de möter ovan mark.
Faktiskt en ganska underhållande film, även om jag fastnade för den pga av hur de ordnat för sig i sin bunker.
Jag tror att alla någon gång funderar på vad man skulle göra om något hände med livet vi är vana vid. Vi är så beroende av alla bekvämligheter så kontrasten skulle vara enorm. Tänker bara på den dagen jag kom till jobbet och strömmen hade gått. Vi var strömlösa i över en timme och tillslut fick vi hindra folk från att komma in eftersom vi varken kunde ta betalt eller göra något för att hjälpa dem.
Vad skulle vi göra utan el? Ingenting skulle fungera, absolut ingenting!

Kanske är det dags att ta en ordentlig funderare på om det inte är så att vi alla borde bli en prepper!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!