söndag 1 oktober 2017

Hjärnans makt över dig!

Alla vi träffar på i livet lär oss något. Medvetet eller omedvetet. Vi tar till oss av deras historier och upplevelser. 


Jag har en person i mitt liv som lär mig så mycket bara genom sättet han är på och uttrycker sig. Han har den där inspirerande inställningen och får allt att kännas möjligt bara man tänker bra positivt.
Jag vet att hans liv inte är en dans på rosor varje dag och han döljer inte det för att få det att låta enkelt. Han har sitt bagage och sina utmaningar men lyckas ändå få allt att kännas genuint ärligt och positivt.


Jag har dagar när jag inte är så positiv som jag önskar att jag vore. Dagar när saker känns mer svart än vitt och jag undrar hur tusan livet ska bli. När jag vacklar och har tankar som inte alltid är så upplyftande. 
Men när jag tänker på honom och tänker på hur han är så känns det lättare. Jag försöker vända de negativa tankarna till positiva. 


Vi kan lura hjärnan - den kan vara riktigt dum ibland - med överdrivet positiva tankar. Som i fredags när jag kom till jobbet och uttryckligen meddelar alla som skulle jobba helg med mig hur roligt det skulle bli, hur kul vi skulle ha. Folk skrattade och blev glada och det kändes plötsligt mycket roligare. En tanke vändes!

Faktum är att ju mer negativa tankar vi tänker om oss själva och situationer desto mer negativa blir vi. Och det är varken snällt mot oss själva eller de vi har runt oss. Vi drar ner alla i träsket och det är inte snällt. Allt blir ju så mycket jobbigare och tråkigare för alla inblandade.

Så hitta en person i livet som hr det där lilla extra, som kan ge dig den pepp och spark i rumpan som du behöver de dagar när saker känns lite kämpigare (för dessa dagar finns för oss alla)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!